دبیرستان دخترانه نوآور(دوره اول)
   
منوی سمت راست
 
     
   
علوم اعصاب 
 
 
علوم اعصاب
دانش عصب شناسی یا نوروساینس (به انگلیسی: Neuroscience) دانش مطالعهٔ سامانه عصبی است. به طور سنتی دانش عصب شناسی یکی از شاخه‌های پزشکی و زیست‌شناسی می‌باشد. به هر رو این دانش اکنون یک دانش میان رشته‌ای است و در واقع با دیگر رشته‌های دانش مانند شیمی، رایانه، مهندسی، زبان‌شناسی، ریاضی؛ پزشکی، روان‌شناسی، فیزیک و فلسفه همکاری دارد.
پرسش‌هایی مانند:
مغز چیست و چگونه کار می‌کند؟
چرا مردم احساسات دارند؟
در حین بروز احساسات، چه تغییراتی در مغز رخ می‌دهد؟
علت‌های ریشه‌ای اختلال‌های روانی و عصبی چیست و ...
دانش عصب شناسی به این سوالات و بسیار بیشتر از این و با توجه به دستاوردهای علمی که تا این زمان به دست آمده پاسخ می دهد.
دانش عصب شناسی کوششی برای شناخت و درک دستگاه عصبی، شامل مغز، نخاع و سلول‌های حسی یا نرون‌ها در سراسر بدن است. این دانش، میدان کمابیش نوینی است که به رشد، ساختار، شیمی، عملکرد و آسیب‌شناسی دستگاه عصبی می‌پردازد.
پژوهش‌ها در زمینه کارکرد عصبی، پیشینه بلندی داشته و بسیاری بنیانگذار این علم را ابن هیثم میدانند. وی در کتاب المناظر، توصیف بسیار دقیقی از مسیر بینایی انسان و نحوه عملکرد آن آورده است.
در قرن ۱۸ نیز فریتسچ و هیتزیک گزارش کردند که تحریک الکتریکی نواحی خاصی از قشر مغز حیوانات باعث حرکت می‌گردد. بروکا و ورنیکه نیز پزشکانی بودند که در مطالعات مجزای خود از طریق کالبد شکافی نشان دادند که آسیب به نواحی خاصی از مغز، با نقایص و آسیب‌های زبانی همراه است.
در همان زمان هوجلینگز جکسون اظهار داشت که در کارکردهای پیچیده‌ای نظیر درک، زبان و کارهای اجرایی، نواحی مختلفی از مغز درگیر است (لاندی-اکمن، ۲۰۰۲)
بیماران سکته مغزی، یکی از مهمترین منابع دانش در علوم اعصاب بوده و هستند، چرا که با بروز آسیب در قسمتی از مغز، بخشهایی از عملکردهای آن تحت تأثیر قرار گرفته و این فرصت را به محققین داده است تا به ارتباط بین عملکردهای مختلف مغز و مناطق مختلف آن پی ببرند.
رشته علوم اعصاب با درک ویژگی های ساختمانی عصبی انسان از نظر ماکروسکوپی، میکروسکوپی و تکاملی با بهره گیری از روش های میکروآناتومی و شیوه های نوین دیگر ضمن کشف استعدادها و ایجاد انگیزه های لازم در فراگیران به آموزش و تحقیق بپردازند و از این رهگذر ، زمینه را برای فراگیری بهتر علوم پزشکی فراهم ساخته و در تامین و ارتقای سلامت جامعه سهیم باشند. دارندگان مدرک دکتری تخصصی در رشته علوم اعصاب گروهی از افراد مجرب در ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی در مراکز آموزشی تحقیقاتی بوده و ماموریت های فوق در تربیت آنان مد نظر قرار گرفته است.
دانش آموختگان این رشته قابلیت انجام فعالیتهای مختلف علمی و پژوهشی را خواهند داشت که به برخی از آنها در ذیل اشاره می شود:
آموزشی :
کمک به ارتقا کیفیت آموزش علوم پایه و بالینی در دانشگاهها
آموزش علوم عصب پایه به فراگیرندگان در سطوح مختلف
پژوهشی :
طراحی و اجرای پروژه های تحقیقاتی در زمینه علوم اعصاب
مهارت ارزیابی انتقادی مقالات علمی و کاربرد عملی فرضیه ها و روشهای آنها
کاربردی ساختن خلاقانه یافته ها ی پژوهشی بر اساس نیازهای جامعه با استفاده از فن آوری های نوین و بومی سازی فن آوری
ارتباط با صنایعی مثل داروسازی و مهندسی پزشکی
خدمات مشاوره ای :
ارائه خدمات مشاوره ای در طراحی مدل های پژوهشی و ارائه پروپوزال های مربوط به متخصصین علوم بالینی
مشاوره در تدوین استانداردهای بین المللی در حیطه های مرتبط با علوم اعصاب
شناسایی مشکلات و مسائل مبتلا به کشور و انجام تحقیقات در زمینه آنها و ارائه راه کارهای مناسب با حل آنها
     
   
 
گزارش فعالیت واحد پژوهش مجتمع آموزشی نوآور 
 
     
   
اخبار/مقالات
 
     
   
 مقام سوم مسابقات فراکاپ
 
     
   
 
 
خلاصه ای از فعالیت های انجام شده در هفته پژوهش
برای مشاهده اینجا کیلیک کنید
 
     
   
اخبار واحد پژوهش
 
کسب مقام دوم در مسابقات منطقه ای روباتیک لیگ خلیج فارس


برای مشاهده عکس های مسابقات روباتیک لیگ خلیج فارس لطفا کلیک کنید.


کسب مقام اول در مسابقات منطقه ای ابر حباب


برای مشاهده عکس های مسابقات منطقه ای ابر حباب لطفا کلیک کنید.


کسب رتبه در مسابقات ایران اپن2013


پیش دانشگاهی دبیرستان دخترانه تهران مدارس برتر مدارس غیرانتفایی تهران مدرسه راهنمایی دخترانه تهران نتایج کنکور نمونه سوالات امتحان نهایی آزمون ورودی آموزش و پرورش پذیرفته شدگان تیزهوشان ثبت نام  مدرسه جشنواره جوان جشنواره خوارزمی خیابان آفریقا خیابان جردن دبیرستان معتبر رباتیک روبوکاپ غیر انتفاعی غیر دولتی کنکور سال مجتمع آموزشی مرکز آموزشhttp://www.noavar.sch.ir/hschool/#ی مسابقات روبوتیک مقطع دبیرستان منطقه 3 منطقه سه نتایج المپیاد نمایشگاه پژوهش افتخارات پژوهشی امتحان نهایی آمادگی کنکور تست هوش نمونه سئوالات هوافضا گلایدر


کسب رتبه در مسابقات فرزکاپ دبیرستان فرزانگان1 تهران

 
برای مشاهده عکس های مسابقات رباتیک دبیرستان فرزانگان1 لطفا کلیک کنید.

     
   
لیست پروژه های دانش آموزان سال تحصیلی 94-93 
 
برای دیدن لیست پروژه های دانش آموزی و اسامی دانش آموزان هر گروه بر روی نام هر رشته کلیک کنید.
 
     
   
robotic farzcup
 
     
   
نمایشگاه کمان
 

برای مشاهده معرفی نامه نمایشگاه کمان اینجا کلیک کنید.


لطفا جهت مشاهده عکس های نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مجتمع نوآور اینجا کلیک کنید.

پیش دانشگاهی دبیرستان دخترانه تهران مدارس برتر مدارس غیرانتفایی تهران مدرسه راهنمایی دخترانه تهران نتایج کنکور نمونه سوالات امتحان نهایی آزمون ورودی آموزش و پرورش پذیرفته شدگان تیزهوشان ثبت نام  مدرسه جشنواره جوان جشنواره خوارزمی خیابان آفریقا خیابان جردن دبیرستان معتبر رباتیک روبوکاپ غیر انتفاعی غیر دولتی کنکور سال مجتمع آموزشی مرکز آموزشhttp://www.noavar.sch.ir/hschool/#ی مسابقات روبوتیک مقطع دبیرستان منطقه 3 منطقه سه نتایج المپیاد نمایشگاه پژوهش افتخارات پژوهشی امتحان نهایی آمادگی کنکور تست هوش نمونه سئوالات هوافضا گلایدر

     
   
پژوهش در نوآور
 
     
   
پژوهش در نوآور
 
     
   
 
لیست پروژه های پژوهشی دانش آموزان در سال تحصیلی 93-94
برای دیدن اسامی پروژه ها بر روی نام هر گروه کلیک کنید
 
     
   
 
 
     
   
 
     
   
 
 
لیست پروژه های دانش آموزی سال تحصیلی 95-94
 
گروه های پژوهشی
نجوم برنامه نویسی زیست
علوم انسانی فیزیک ادبیات
  شیمی ریاضی
 
     
   
شرکت دانش آموزان دبیرستان در سمینار پژوهشی انجمن های علمی منطقه3 ، وابسته به پژوهشسرای امیرکبیر
 

اولین سمینار پژوهشی انجمن­های علمی پژوهشسرای امیرکبیر در تاریخ 25 فروردین ماه 95 در سالن همایش خانه معلم منطقه 3، توسط پژوهشسرای دانش آموزی امیرکبیر، برگزار گردید. در این همایش دانش­آموزان در انجمن­های علمی مختلف از تمامی مدارس منطقه 3، حضور داشتند و به ارائه کار تحقیقی خود پرداختند. از میان دانش آموزان دبیرستان نوآور، گروهی از انجمن علوم انسانی دوره اول و یک گروه از انجمن شیمی از دوره دوم دبیرستان برای ارائه کار پژوهشی خود به انتخاب کارشناسان پژوهشسرای امیرکبیر معرفی شده بودند. همچنین تعدادی از دانش­آموزان پایه هشتم این دو گروه را همراهی نمودند.

این سمینار با محوریت تاثیر شبکه­های اجتماعی بر خانواده برگزار گردید. در پایان به دانش­آموزان که به ارائه کار پژوهشی خود پرداخته بودند، لوح تقدیر و هدیه­ای به رسم یادبود اعطا گردید.

تصاویری از حضور دانش­آموزان نوآور در این همایش قابل مشاهده است.