دبیرستان دخترانه نوآور(دوره اول)
   
 


25 بهمن 1390

طرح درس نمونه تاریخ

مولف: مدیر سیستم   /  دسته: خبرهای مدرسه   /  رتبه دهید:

نشست: یكم

نام نشست: دنیایی از اطّلاعات توی سطل آشغال!

زمان مورد نیاز: 80 دقیقه

درس در كتاب درسی: درس

 یكم

محل تشكیل كلاس: وسط كلاس درس یا جایی با فضایی باز

 

ابزارهای مورد نیاز:

* برای كاوش در یك سطل زباله به وسایلِ چندی نیازمندیم:

۱ـ یك سطلِ پر از زباله‌های رنگارنگ

۲ـ چند برگ روزنامه یا یكی‌دو متر سفرة یك‌بار مصرف

۳ـ دستكش یك‌بار مصرف

4ـ كتاب تاریخ

5ـ پاورپوینت مرد نمكی

5ـ دفترچه­های راهنما و كار در خانه (مرد نمكی)

 

روش كار:

   * سطل زباله به عنوان نمونه‌ای از بقایای فعّالیتِ روزانه ی ما همواره محلّی برای توجّه به حساب می‌آید.

   با در دست داشتن سطل زباله، وارد كلاس شده، با كمك دانش‌آموزان شروع می‌كنیم به ریختن زباله‌ها بر روی روزنامه‌های پهن شده. لازم است كه ترتیب درآوردن زباله‌ها به صورت كامل نگهداری شود. با كمك بچّه‌ها آنچه درون سطل است را به ترتیب خارج كرده و شروع به بررّسی آنها می‌كنیم (در این مرحله، بررسی اجزا مثل یك كارآگاه، موبه‌مو انجام می‌شود). پس از بررّسی نخستین داده‌های درونِ سطل، نوبت به رابطه‌سنجی می‌شود (رابطه‌ی بین داده‌ها را مشخّص می‌كنیم). در نهایت با داشتن اگاهی‌های زیادتر از قبل راجع به آنچه كه درونِ سطل است، به بازسازی رویدادها می‌پردازیم (بازسازی و تحلیلِ داده‌ها). با كمك مثال سطل‌آشغال به بخشی از كاركردهای تاریخ دست می‌یابیم. (40 دقیقه)

* درس یكم كتاب را می­خوانیم و دربارۀ بخشهای گوناگون آن گفتگو می­كنیم. (20 دقیقه)

(البته این كار را با یك كیفی كه وسایلی را داخلش دارد و دانش آموز صاحب كیف را نمی شناسند ادامه می دهیم و همین روند را مانند سطل آشغال ادامه می دهیم)

ارزشیابی:

* پس از پایان یافتن این كارگاه، به صورت مختصر، داستان مرد نمكی را بازگو می­كنیم و با بهره­گیری از پاورپوینت مرد نمكی. دفترچۀ راهنما و كار دانش­آموز را به وی داده، از او می­خواهیم تا با بهره­گیری از روش­های فراگرفته در بررسی داده­ها داستان را بازسازی كند. (20 دقیقه)

 

تعداد مشاهده (1271)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "طرح درس نمونه تاریخ"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید